Sunday, November 4, 2007

071104 - Om sushins och majonnäsens oförenlighet

Hälsosushi

Här åt vi idag och det var väl ganska alldagligt. Inget speciellt mer än att ingen pratade svenska i disken så vår beställning försenades något. Inget större problem egentligen men vi förstod aldrig varför de kunde tänka sig att prata engelska med vissa av gästerna medan vi aldrig fick chansen att pröva detta till synes framgångsrika djärva grepp.

Ett plus för rejäla avokadobitar i Andrea´s veganalternativ.

En solid trea för detta ställe som levererar men inte så mycket
mer.

Jag föredrar Sushi Sendai varje gång om jag får välja.

Yamato

Här käkade vi för ganska länge sedan och jag minns att vi inte gillade det, dels var det dyrare än alla andra alternativ och dels envisades de med att klägga ner maten med majonnäs. Trots att vi specifikt bad dem att inte ägna sig åt sådant ofog!!!!

Majonnäs i sushi är en styggelse!

Två av fem blir betyget, det var trots allt ätligt.

Hagabion
(i repris)

Hagabions kafé fortsätter leverera och håller sin ställning bland de solklara stjärnorna på Göteborgs kaféhimmel. Den här gången passade vi även på att se en film. Även den var i allra högsta grad till belåtelse.

Ett litet minus för att den stackars underbemannade personalen måste slita så hårt. Mer folk åt folket!

En femma igen men en svagare sådan än förra gången. Den sk "Medelhavsplattan" imponerade inte lika mycket som de festliga mackorna.

Andra intressanta bloggar om: , , , , , ,, , , ,

9 comments:

Anonymous said...

Helt fel. Majonäs och sushi passar alldeles utmärkt ihop, jag har vid ett flertal tillfällen njutit av denna lyckade kombination. Amerikänarna är mycket duktiga på detta (såklart).

Nils said...

Jag lovar att retrospektivt följa din och Jakobs resa när saker lugnat ner sig lite här på östkusten. För övrigt kommer jag och Andrea till Lund i samband med min födelsedag. Tänker inte gå på balen denna gång men bangar inte för ett lite mer stilla restaurangbesök på fredagen. Om du/ni inte ska på balen kan jag tänka mig ett mindre stillsamt restaurangbesök också...grattis i efterskott förresten, eh.

Unknown said...

Det är helt fel att ingen i disken pratar svenska, för varje gång man kommer in så får man en lång pratstund på svenska när det inte är mycket folk då. Du valde fel dag troligen. Hörde att kvinnan som brukade ta emot beställning vid kassan har precis fått barn de här dagarna så det var lite körig just då tror jag nog när eny personal hoppade in, annars brukar de vara väldigt trevliga. Tycker att de har bästa sushin i Göteborg.

Nils said...

Jag såg att de fått väldigt bra betyg på en site som samlar alla sushirestauranger i Göteborg. Döm därför av vår förvåning när allt blev så rörigt när vi skulle beställa. Det var verkligen inget stort problem att de två yngre killarna som stod i kassan inte pratade svenska, det löste sig utan större problem och de var väldigt trevliga. Det som drar ner betyget är att jag tycker att sushin var slätstruken och att riset antingen var överkokt eller någon form av grötris. Bitarna gick hur som helst sönder i större utsträckning än jag är van vid. Hur man får ihop hälsobiten med majonnäs förstår jag inte heller. Lovar att ge dem en chans till dock, även risets kvalitet kan ju ha varit en tillfällig svacka.

Frazzenius said...

Får nog hålla med om majonäs och sushi, har aldrig fått ihop det riktigt :-) Men, det var länge sedan nu så ett nytt test är kanske på sin plats ;)

Unknown said...

Att riset var överkokt eller grötris är helt fel. Jag tycker att de har det bästa alternativet av ris till sushi,väldigt smakrik och lagom mjuka korn utan att kladda, till skillnad från andra sushibarer som inte har äkta japanskt ris. Stämmer att de var 2 yngre killar som hoppade in istället för den ordinarie tjejen som annars brukade stå bakom kassan för hon fick barn. Men att de snackade engelska tycker jag är rent tillfälligt då nån kund kunde bara engelska. Att ha majornäs i avokado i rullarna är ju inte helt hälsosam men svenskarna gillar det, men de har annan krämfresh eller liknande alternativ till de som är helt vegetarisk eller om man önskar det. Men "hälsosushi" här menas att sushi är hälsosam, dessutom jobbar de med hälsoinsikt, man kan inte märka det när de hantera varor på ett annat sätt, viktigaste är mathanteringen och kvalitetsinköp, mer nogrannare än de flesta. Smaken och stämningen i butiken är ju avgörande... sen är det ju ett snabbmat ställe och inte en restaurang, så man ska ju inte förvänta sig så mycket mer. Huvudsaken är trevligare personal och godare sushi än de flesta ställen här i Göteborg.

Nils said...

Trevligt att de är noggranna med råvarorna, det borgar för kvalitet. Kan bara utgå ifrån att du har någon form av anknytning till restaurangen med tanke på att du är så insatt i personalfrågorna. Atmosfären på stället var faktiskt ganska trevlig trots att det, som du mycket riktigt påpekar, är ett snabbmatsetablissemang.

Ett annat ofog jag personligen inte heller gillar är när man har isbergssallad i sushi, det vet jag att vi fick på Yamato. Har för mig att vi dessutom fick majonnäs i de bitarna, helt vedervärdigt.

Fin fisk, ett bra vegetariskt alternativ (på den punkten står sig Hälsosushi i konkurrensen), bra ris som är tätt packat och därmed håller ihop, rikligt med soja, syltad ingefära och wasabi samt total avsaknad av grönsallad och majonnäs är mitt recept på bra sushi. Priset är också viktigt, där står sig Hälsosushi hyfsat mot konkurrenterna medan Yamato måste anses oproportionerligt dyrt.

Nils said...

Nya djärvare grepp välkomnas naturligtvis bortsett från majjo och grönsallad då förstås.

Unknown said...

Instämmer med dig sista stycket, Hälsosuhi har ju det lilla extra. Men det är lite beklagligt ibland med ny personal, hoppas att det ordnar sig så småningom för dem. Testa gärna nästa gång om några månader och ge de en rättvis bedömning jämför med de andra sushibarer, framförallt smaken. Det är ibland svårt att ändra sin åsikt när man är van vid något annat...