Thursday, March 22, 2007

070323 - Plockepinn

Nyöppnad bar/tapasrestaurang på Bergsgatan i Malmö

Inkonst delar av en del av sina lokaler där de hänger sig åt glassiga smårättskreationer till humana styckpriser. Ett tips kan dock vara att inte komma vrålhungrig, för då kan notan bli rätt mastig. Munsbitarna är är en fröjd för ögat och har prägel av flera kontinenters kokkonst. Mycket är asiatiskt men även korv, lufttorkad skinka, friterad polenta, lammkött etc serveras.

Dryckeslistan är inte så lång men rimligt välkomponerad och med hyfsade priser. Servicen är, liksom på sätt och vis köket, i tonen familjär och avslappnad. Detta är ett ställe där du får rätt mycket för pengarna men samtidigt saknas den där yppersta finessen.

Jag rekommenderar stället till dig som vill ha några munsbitar till en öl eller två innan utgång eller bara ett glas vin med fina tilltugg en kväll i veckan.

Avdrag för att Inkonst testade sin ljudanläggning i lokalen bredvid vilket medförde att samtal periodvis nästan omöjliggjordes. När en vaktmästare dyker upp och börjar ställa upp stege för att montera ner grejer från taket tycker jag måttet är rågat om man beslutat sig att betjäna sig av stället som middagsrestaurang.

* * *

Det blir ändå tre sesamfröbemängda smårätter av fem möjliga eftersom jag hade så trevligt. Den hemtama och trevliga servicen drar upp.

Om man bara stannar för en öl och en eller två tapas och stället ser till att göra sig av med barnsjukdomar såsom oljud etc kan jag verkligen rekommendera stället.

Kontaktuppgifter:
Inkonst, Bergsgatan 29 i Malmö
040 - 23 37 50

Deras hemsida är tyvärr ganska tom men den fylls kanske på efterhand.

Jag åt, utöver brödet; tonfisk, pilgrimsmussla, lamm, shiitakesallad (på ostronskivling...), prosciutto (lufttorkad skinka), salchichón (spanska för korv), Tom Yam (thailändsk kryddstark soppa), crème brûlée, gateau (chokladkaka i typ vaniljvisp med salt och olivolja på topp) och kanske nåt mer. Tillsammans med mitt sällskap tror jag vi lyckades äta oss igenom nästan hela menyn.

Andra bloggar om: