Tuesday, March 20, 2007

070320 - Mattrender 2007

Har kollat lite inne- och utelistor vad det gäller mat på senare tid. Generellt kan man säga att det verkar som om vi står i ett vägskäl där alla retrogrejer blivit uttjatade och folk inte riktigt vet var de skall ta vägen.

Några få saker är dock alla till synes överens om. Ekologiskt både i bemärkelsen lokalproducerat (minska utsläpp och ge mer pittoresk prägel) och fritt från syntetiska tillsatser. Hälsotrenden är alltjämt stark.

Kanske är det inte alls dags för något helt nytt, kanske är det istället dags att ta de traditionella rätterna och tillaga dem med husmoderlig precision. Lämna ekorrhjulets jakt på det senaste och fokusera på det man har. En riktigt god stek, laga en hel fisk i ugnen etc.

Här är några grejer jag tror mig ha identifierat utöver de givna; ekologiskt, hälsosamt och lokalproducerat:

*Asiatiska förrätter (inte bara sushi)
*Syrade produkter t ex surdegsbröd & kvarg
*Granatäpple
*Tequila
*Antingen bara små förrätter och desserter (gärna små, flera och delikat serverade t ex mini-crème brûlée) eller en rejäl huvudrätt i stil med stek på polsk manér el dyl.
*Vatten på flaska

Det sista kan ha att göra med att jag hade sittningar på Blekingska med just flera små förrätter och efterrätter under det sena 2004/tidiga 2005. Men visst, nu passar det kanske för resten av världen att få upp ögonen...

En rejäl rysk stek med benpipor utstickandes, syrade grönsaker, nästan svart bröd, smör istället för olivolja och ett glas öl känns som ett skönt avbräck till allt puttinuttande med smårätter. Östeuropeisk mat behöver ju absolut inte vara flottig eller ohälsosam, bara man tillagar den på rätt sätt.

Allehanda granatäppleprodukter jag lagt vantarna på:

Shandiz´s Pomegranate juice drink:

Sera´s Nar eksisi som jag tror är en granatäppelvinäger:

(ursäkta den crappy bildkvaliteten)

Andra bloggar om:

1 comment:

Willeswe said...

Hej! Jag ska skriva ett reportage om mattrender och det verkar som du har koll på läget. Du får jättegärna skicka lite vad du tycker är inne i matväg nu.
min mail är: willeswe@hotmail.com