Monday, March 26, 2007

070326 - Exotiska frukter special



Exotiska frukter

Alldeles för länge har jag svävat i okunskap om alla de exotiska smaskigheter från fjärran land som dväljs i våra fruktdiskar.

Idag gjorde jag så slag i saken, färden gick först till en frukt & gröntaffär som ligger bakom Hemköp i centrala Lund (vad det inklämda men centralt belägna torget heter undgår mig, en svag klocka i mitt bakhuvud ljuder dock "Kattesund"). Där hittade vi utöver baklava, linser, nötter, marinerade småsaker, billiga grönsaker och allehanda oljor dessutom en stor, rosa ananasliknande kluns som vi slog till på. Vet inte exakt vad den kostade men det var inte många riksdaler. Så nära Malmös Möllevångstorget man kommer i Lund mig veterligen, stället rekommenderas varmt!

Färden gick vidare via Hemköp (som inte hade något alls av intresse) till Konsum på Mårtenstorget, som man sedan gammalt vet är tokdyrt men hyfsat välsortimenterat. Väl på plats möttes vi av sorgligt höga styckpriser (Den rosa klunsen kostade typ 35 spänn) men något mer verklighetsnära kilopriser. Vi slog till på några fler grejer. Här följer resultatet av dagens ansträngningar och utdrag ur de anteckningar jag förde under avsmakningen:

Mangostan


Smakade lite som klementin. Godast naturell av de frukter som ingick i testet.

Rambutan


Litet seg, god. Stor kärna i mitten. Smakmässigt en svag ton av grönt äpple medan konsistensen mer är så som jag föreställer mig en gummianemons.

Kumquat


Små orangea gynnare som man (efter nogrann tvagning) käkar med skalet på. Stark citrussmak med dragning åt apelsinhållet, alltså göra man rätt i att servera dem carpaccioaktigt som på bilden. Enligt uppgift kan man sylta skivorna och ha till kött, det ska jag testa någon gång! (Andrea säger: "Smakar som skalet och det vita på apelsinen, alltså det äckliga!")

Pitahaya


Den stora rosa klunsen. Pris för snyggast innanmäte hittintills, knallrosa med svarta frön. Luktar gräs och smakar parfym. En sorbet hade kunnat bli sjukt snygg men då ska man nog ha en smak till i, annars blir det jolmigt. Alternativt hade man kunnat marinera i fläder eller dylikt till en fruktsallad. Andrea upptäckte en intressant sak; ytterbiten (mot skalet) smakar vattnigare (enligt mig som en blandning mellan vattenmelon och kiwi) medan innerbiten (mot kärnan) är sötare och mest smakar parfym.

Nashipäron

Kallas även kinapäron, japanska päron, asiatiskt päron, äppelpäron med mera. Konsistensen är krispigare och päronsmaken något mindre intensiv än den är hos vanliga päron. Används enligt uppgift ofta i varmrätter då den inte kokar sönder så lätt.

Andra intressanta bloggar om: , , , ,

3 comments:

Jenka said...

wow! det här var ju typ hur bra som helst. för det är ju faktiskt så man drar sig för att bajja hem såna där frukter, när man inte har en aning om det kommer smaka äckelpäckel. tackar! /jenka

Nils said...

Kul att höra från dig Jenny!

Det kommer sannolikt en del två också. Snart börjar jubbet i Malmö och då tänkte jag kränga hem lite smått å gott från Möllan att testa. Kanske blir det ett helt granatäppelspecial, har några strängar på den lyran men ska nog slipa till recepten något först.

Nils said...

Woho! Tack för tipset om frukthandlarn' med mangostan!