Friday, March 30, 2007

070330 - Hur fanken stavar man till hx(x)mmx(x)s?

Detta diskuterade vi på matforumet för några månader sedan. Jag hade helt förträngt den tills det häromdagen skrevs i den och jag åter fick ögonen på den.

Än så länge leder "Hommus" med 33% av rösterna, alternativen som bjöds var: hummus, hummos, hommus, hommos, hoummos, hoummus och hummous.

Länk till orginaltråden med omröstningen

Själva tråden är ganska rolig så jag väljer att låta er bloggläsare ta del av den:

nils: Som jag uppmärksammat i en annan tråd verkar det vara svårt att enas om en stavning. Vad tycker ni rent intuitivt känns bäst?

sojja: Det enda jag känner rent intuitivt är at jag inte vågar rösta. Som jag förklarat för nils IRL så finns det i arabiskan endast två vokaler, A och I, som uttalas olika beroende på vilken situation det är, och vilka konsonanter de står emellan. Det innebär att den korrekta översättningen av kikärta skulle vara Hamas. En trojansk häst i de svenska folkhemmen kanske?

nils: Jag lägger min röst på Hamas tror jag. Inte ofta man har möjlighet att rösta på dem som svensk medborgare, hihi.

Vamstad: *Slår snabbnummret till SÄPO på min sko-telefon*

zonk: Har även sett folk stava det humus, vilket ju leder tanken till det där svarta kletet som ger vanlig matjord sin karaktär. Fattas bara att nån stavar det homos.

Rent spontant tycker jag nog "Hommous" ser bäst ut, och överensstämmer mest med hur man uttalar det. Fast fan vet.

jiemm: Jag tycker inte att det är något vidare gott och behöver därmed uttala det väldigt sällan. Ännu mer sällan behöver jag stava till det. Någon kan få köpa min röst.

Vamstad: Jag käkade faktiskt homos igår kväll (det där kändes fel) och ju mer jag tänker på det så framstår Jonas ställningsstagande som det mest rimliga. Är jag fel ute ifall jag fått för mig att homos kan blandas med persilja och friteras i bollar för att få fallafel? Fallafel är väl vegankostens enda seriösa inbrytning i de breda folklagren och därmed också ett långt bättre användningsområde för råvarorna.

Bonetti: Håller med Vamstad och jiemm. hommous smakar för mycket grus medan falafel är ruggigt gott.

nils: Haha, ni gillar att göra det enkelt för er märker jag! Jag kan stava till bajs men jag behöver inte stoppa det i munnen för det.

Sist jag kollade var det dött lopp, kom igen och rösta nu!

jiemm: Men du bajsar! Det är skillnad. Jag homosar inte.

nils: Fegis.

sojja: Hommous innehåller tahini. Det gör inte falafel. jiemm-> Bajs heter غائطpå arabiska. Alltså inte hommous. Det är två helt skilda saker.

Andra bloggar om:

3 comments:

Andrea said...

Wikipedia kallar det för hummus. Det tycker jag är skamligt svennigt.

Nils said...

Wikipedia är ju å andra sidan sjukt 2006.

Andrea said...

Jag trodde att det var synonymt. Svennigt och 2006 alltså. Kenya (kolla in min blogg, http://www.lilledill.blogspot.com ) känns lite mer 2007. Haha.