Sunday, March 25, 2007

070325 - del 1 - Fest på flormansgatan

I fredags hade vi lite fest och givetvis skulle det ätas mat och drickas drinkar. Konceptet var enkelt: var och en tar med en liten rätt eller grejer till att förfärdiga en genomtänkt specialdrink. Det behöver inte räcka till alla och helst skulle det inte vara färdigköpta estrellasnacks.

Resultatet blev förbluffande bra med tanke på att gästerna fick 24 timmars varsel. Tanken med detta var att det inte skulle bli så blodigt med vem som lagat vad etc.

Några foton lyckades jag knäppa av, många blev dock av någon fullkomligt obegriplig anledning litet suddiga.

Matmässigt blev det naturligtvis spretigt men kul. Själv rodde jag ihop mojitosorbet, granatäppelsorbet, sardeller med hackad lök & kapris (gott till ljus, kall öl!), chilitryfflar och en liten pikant soppa. Andrea gjorde trattkantarellpaket som blev helt vidunderliga:

Andrea's sinnessjukt smaskiga trattkantarell- & cashewnötsbakelser


Johan & Micke bjöd på en specialshot:

Treskiktade shots i improviserad uppställning:


Då var jag ju tvungen att kontra med ett säkert kort:

Skönt tacky hotshots:


John tog matmässigt sina kvarter kring Möllan i Malmö med sig bland annat i form av små sockersöta kakor (tyckte min pråliga bricka passade utmärkt som uppläggningsfat):

Baklava


En jädrans trevlig kväll vars koncept jag tänkt upprepa inom några veckor. Då tänkte jag ge gästerna lite mer varsel och därmed möjlighet att spetsa till sina bidrag något!

Mina bidrag som värd nästa gång ska lätt inkludera mini-crème brûléer. Måste skaffa nån såndäringa svetsliknande mojs att karamellisera sockret med bara!

Andra bloggar om: , ,

5 comments:

Unknown said...

Schyssta bilder och tack för en trevlig kväll! Allt var utsökt.

Jag kan för övrigt passa på att informera om att Statoil serverar stekkorv.

Unknown said...

Nils och Andréa, tack så mycket för i fredags! Det var riktigt grymt!

Nils said...

Man borde ha en meny med bara stekkorv, stekbullar, dryck med ciderkaraktär och annat sånt som EU-krav lyckats pressa fram. Stor humor tycker jag.

Tack så mycket själva, vi hade väldigt trevligt!

Andrea said...
This comment has been removed by the author.
Andrea said...
This comment has been removed by the author.