Friday, August 31, 2007

070831 - Första pizzan i Kalmar

Idag var det så dags att plocka på sig så mycket man kunde bära och med knäna bågnandes under ryggsäck och väskor styra kosan norrut, närmare bestämt till Kalmar. Då nattsömnen fick senareläggas några timmar pga att grannens lägenhet stod i ljusan låga (ja, det är helt sjukt men jag tänker inte uppehålla mig längre vid detta faktum då detta är en matblogg) har jag varit något sömndrucken dagen igenom.

Det var denna trötthet som efter idogt delikatesshamstrande på den faktiskt rätt välsortimenterade "Södercentrum" föranledde ett besök på pizzerian "Flamenco". Någon macka slank ner till frukost imorse men i övrigt har jag gått på bensinångor och ren vilja, alltså blev det den hungriges val: Gyrospizza med blandad sås.

En ganska liten kartong fick jag i handen men den tycktes väga som standardpizzor. Måste också säga att den såg ganska blygsam ut där den låg i sin kartong och svettades. Nu när jag med nöd och näppe lyckats äta upp tre fjärdedelar och tvingats inta ryggläge får jag väl erkänna att det både var gott och, jämfört med andra pizzerior jag frekventerat, prisvärt.

Två positiva (nummer ett tidslinjemässigt var sortimentet av sojaprodukter mm på Söderlivs) första matintryck av Kalmar således. Inte illa, fast melonerna var väl sunkiga i grönsaksdisken. Skärpning på den fronten!

4 glada pizzor av fem möjliga blir det för Flamencos gyrospizza och då ska man hålla i åtanke att mina betyg som alltid gäller för etablissemangen inom sin genre. Ifall nu någon skulle antagit något annat.

Andra intressanta bloggar om: , , , , , ,

No comments: