Friday, June 29, 2007

070629 - Wasabi (Lund)

Varit så körigt med allt på sistonde att jag inte hunnit med att skriva så mycket. En del kulinariska höjdpunkter kan jag dock kort referera.

Var i kolonilotten för några dagar sedan och käkade smultron för fullt. I vår lott finns även vita smultron som smakar ganska likt de röda men snäppet sötare.

Andrea plockade citronmeliss och torkade, så nu har vi ett rejält lager där hemma.

Wasabi (Lund)

- rektangulärt i kubik.

Utöver allt annat har vi bland annat hunnit med ett besök på det glassiga sushistället Wasabi i Lund. Inredningsmässigt har de lyckats med mästerstycket att övermöblera minimalistiskt. Svart, rött och vitt och tema räta vinklar gör att paradoxen går ihop. Väggdekorationer med skuggade ansikten med ringuvibbar, designade vattenkannor, stora rektangulära vita kakelplattor på dass samt en snitsig meny med lekfulla formuleringar som bryter av mot allt det tillrättalagda ger sammanlagt ett mycket gott intryck. Kostar en slant (ungefär som Tabemono i Lund) men jag tyckte nog det var värt det. Avhämtning är snäppet billigare men de få extra kronorna för att äta på plats gör det värt att stanna. Tofu och vegetariska alternativ finns för dem som inte äter kött. Dessa alternativ är även veganska.

Jag åt nori-maki med sparris, tonfisk, gurka och gräslök samt två nigiri med pilgrimsmussla. Kostade en bit över hundralappen men det var det värt tyckte jag. Drygt tio spänn per godbit således.

****

Ska du äta här ska du definitivt äta på plats. De har iofs bättre sushi än de flesta andra ställen men jag vet inte riktigt om det motiverar prisskillnaden.

Efter detta besök avlade vi återigen en visit på vårt stammisglasscafé, Per Tutti. Den här gången blev det smakerna grönt äpple, vattenmelon och grapefrukt. Mycket goda allihop men var beredd på att grapen verkligen smakar grape (och därmed beskt)!

Annars om midsommar kan man bara konstatera att vädret faktiskt klarnade upp men att det i mitt fall konstigt nog blev en högtid utan jordgubbar.

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

4 comments:

ctail said...

Sammanträffande: jag kom också alldeles nyss från Per Tutti som avslutning på en sushilunch som dock intog på Tabemono.

Nils said...

Haha, vi verkar ha ungefär samma kosthållning! Per Tutti är ett välkommet tillskott. Hoppas de inte lider för mycket av att alla studenter lämnar under sommaren bara.

Kinna Jonsson said...

Vad gör man med torkad citronmeliss. Te?

Nils said...

Tja, vi torkade så mycket att vi nog får svårt att göra av med allt.