Wednesday, July 4, 2007

070705 - Thaigryta m ostronskivling ackompanjerat av sushi och chilitryffel

Igår kväll lagade jag till senaste versionen av min thaigryta, den här gången med rismjölk som inte tar över så mycket i smaken som sojamjölk. Det blev väldigt lyckat och smakade som brukligt än bättre idag till lunch när smakerna fått harmoniera ytterligare.

Nils thaigryta

Ingredienser:

½ Aubergine, skuren i stavar
150 g Ostronskivling, finskuren som carpaccio

Sesamolja
2 msk grön currypasta
1 grönsaksbuljongtärning
5 schalottenlökar, finhackade
1 större knödel ingefära, finhackad/finriven
2 klyftor vitlök, finhackade
1 liten färsk chilifrukt, finhackad
Saften från 1 lime

1 konserv (400 g) kokosmjölk
4 dl rismjölk
3 dl vatten

1 knippe strimlad salladslök

På toppen:
1 avokado, skuren i tärningar
1 grabbanäve per portion cashewnötter

Gör så här:

1. Stek upp schalotten- & vitlök, ingefära och currypasta i sesamolja.
2. Fräs auberginen snabbt.
3. Häll på resten förutom avokado, cashew och salladslök och låt koka.
4. Precis innan servering, släng i salladslöken.
5. Toppa med avokado och cashewnötter.

Till detta gjorde jag sushi nori-maki med gurka och avokado. Avslutningsvis toppade vi med chilitryffelpraliner som jag gjutit i min nya form från Panduro hobby.

Alltihop är naturligtvis 100% veganskt.

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: