Tuesday, July 24, 2007

070724 - Magsjuk!

Idag har jag varit något så aptitretande som avskyvärt magsjuk. Tror det är någon av baguetterna jag åt igår som spökar. Per Tutti, där jag käkade glass igår, har jag svårt att se att de skulle göra en sån blunder.

Alla har vi väl varit magsjuka någon gång. Det värsta den här gången tyckte jag inte var allt det där vanliga uppenbara som alla kan räkna ut, utan istället lukten av mat. Att vara så otroligt hungrig, som en urvriden trasa näringsmässigt, utan att ens kunna ta en sipp vatten utan att behöva springa igen. Bara lukten av lök när Andrea lagade mat framkallade syner av mig själv kalasande på högar av rå, gul lök. Som tur är har jag haft möjligheten att utöver att sova dessutom kolla några urgamla avsnitt Arkiv X.

En liten snaps Proviva har jag fått i mig under dagen. När jag blir frisk lovar jag högtidligt att återigen återuppta mina gourmandiska frosserier. Till alla er läsare som råkar ha hälsan, se till att äta med gott samvete!

Tråkiga, men nyttiga, tips till dig som är magsjuk:

1. (VIKTIGAST!) Försök få i dig både vätska och salter, strö t ex lite minimalt med vanligt koksalt och socker i ett stort glas vatten och sippa i dig i små klunkar. Sempers vätskeersättning finns som alternativ om du blir dålig en längre tid.

2. Undvik alla mjölkprodukter liksom alla form av stekt, kryddig eller fet mat. Dessa livsmedel "kräver" mer av matsmältningsapparaten och kan i vissa fall också reta tarmslemhinnan ytterligare i onödan.

3. Skonkost i stil med kokt fisk är bra. Lite vitt bröd torde också vara ok.

4. Tag ev ca 5-6 cl (en större snaps) Proviva om du tror att bakteriefloran i magen kan ha rubbats, antingen av infektionen eller om du blivit dålig i magen av antibiotikaanvändning.

Andra bloggar om: , , , , ,

No comments: