Thursday, July 26, 2007

070726 - Likör, rosé & ymnighetshorn på pappas 60-årskalas


Ymnighetshorn med frukt saxat från Wikipedia

På pappas 60-årskalas bjöds naturligtvis en massa extravagant mat och dryck. Bland annat Pellegrino Vino Liquoroso (vet ej exakt vilken sort, kan ha varit Zibibbo di Sicilia), ett starkvin med likörtouch som smakade ungefär som utspädd Strega. En annorlunda upplevelse. Hittar tyvärr ingen bra bild eller länk att visa er.

Gåsleverpastejsnittarna med vinbär och timjan från trädgården gick ju inte heller av för hackor, synd att jag inte la på minnet vilken skumpa som serverades till.

Släktens tårtfixare nr 1, Mait, hade dagen till ära utöver två fabulösa tårtor dessutom rott ihop ett ymnighetshorn till brädden späckat med lyxig choklad. God damn vilken måltid! Synd att jag tvingades avnjuta den i mikroportioner, eftersom jag inte riktigt visste var på skalan tillfriskningsmässigt min mage befann sig. Mitt glas Hennessy blev av samma orsak också minimikroskopiskt.

Jag undrar om inte likörer är min nya mat- & dryckfetisch. Italien verkar ha mycket att erbjuda i den vägen. Om inte annat så är väl Grappan, som alltid, hård mot de hårda.

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: