Saturday, July 28, 2007

070728 - Kött och växthuseffekt

Det förs fram många skäl att inte äta kött, själv tycker jag det är gott och tänker fortsätta äta det även om min konsumtion nog är ordentligt mycket lägre än rikssnittets. Det senaste inlägget i debatten kommer från Japan och relateras i gårdagens nätupplaga av Svenska Dagbladet.

Vissa vill inte äta kött pga att de tycker synd om de söta små djuren, andra tycker det är omoraliskt att ta ett liv för att mätta en mage som kan mättas på andra sätt. Ytterligare andra ser att det går åt en väldig massa kilo spannmål för att producera ett kilo kött och hoppas att man kan mätta fler munnar om alla äter spannmål direkt utan att omvandla det till kött först. SvD´s artikel är en variant på det senare men istället med klimatfokus, att det går åt proportionerligt mer koldioxid för att producera ett kilo kött jämfört med ett kilo spannmål.

Måste erkänna att även om jag är naturvetare så vet jag mer om matlagning än om klimatfrågor, även om det sistnämnda intresserar mig mer än hälsokost. Det jag skulle vilja veta är de saker den japanska undersökningen inte tar upp nämligen transporter av kött kors och tvärs över världen (som ju iofs är varierande av vilken förpackning kött man väljer) samt vad som egentligen är den egentliga ökningen av växthusgaser och vad som bara är omsättning av koldioxid i kretsloppet. Kan någon svara på detta eller föreslå någon bra länk till trovärdiga uppgifter och pedagogiska förklaringar så hade jag varit mycket tacksam.

Bra länkar:

Fotavtryckstest från Earthday Network
Annan variant på temat
Miljömätaren från Konsumentverket

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: