Saturday, July 28, 2007

070728 - Mae Yai (Lund)

Vakuumförpackad bukfulla



Igår kom vi äntligen till skott och besökte thairestaurangen Mae Yai nere vid Bantorget i Lund. Menyn bredvid dörren visar endast avhämtningspriser vilket kan tyckas något konstigt. I fönstret ligger plastimitationer av mangostan, dorian, lichie och allehanda andra för oss exotiska frukter. Väggarna pryds av hetsigt detaljerade träsniderier i klassiskt thairestaurangutförande. Inredningsmässigt toppar de både Buachoom och Ha Long men det säger väl egentligen inte så mycket. Servicen är oklanderlig även om kyparen tittar fullkomligt oförstånde på mig när jag frågar om de vegetariska alternativen är veganska också. Menyn är inte fullt så logiskt uppställd som på övriga thairestauranger i Lund men det är snarast lite kvarterskrogscharmigt.

Jag beställer en sea-foodvariant med lite allt möjligt, den kostar 95 spänn men verkar innehålla det mesta. Mycket riktigt kommer föredömligt snabbt en tallrik med ris och sallad samt ett fat med själva härligheten på. Allt som utlovats finns med men tyvärr känns det som att det kommer direkt från konservburken. Bläckfisken kommer i form av små ananasformade bitar som mest påminner om den i allmänhet äckliga chokladen i en sån där chokladjulkalender. Osmakligt så det förslår. Två skal med musslor medföljer också varav jag äter den ena men inte den andra. Jag brukar inte vara så paranoid med sånt här men lät alltså ändå bli den ena. Kanske var maten superhygienisk men det kändes inte så. Kanske är jag orättvis men faktum kvarstår, man skall inte behöva tveka.

I övrigt bestod maten till hälften av mer eller mindre träiga bambuskott som verkade komma direkt ur Blue Dragonburken.

Andrea åt grön currygryta med kokosmjölk och tofu som hon ger en svag trea liksom lokalens inredning. Personal och priser tycker Andrea nästan lyfter totalintrycket till en solid trea men, nä, inte riktigt. Svag trea från Andrea således.

Som helhetsupplevelse inklusive priser ger jag en stark tvåa (av fem). Tråkigt och uppenbart att alla ingredienser kommer från burkar men man blir riktigt mätt och priserna är rimliga.

Andrea om stället: "Min mat luktade grön curry från Exotic Food" (finns på Willy´s).

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: