Wednesday, April 18, 2007

070418 - Ha long (Lund)

Mysigare än Buachoom men inte riktigt lika vasst kulinariskt sett och ingen hemkörning



Mitt i lundasmeten, närmare bestämt i anslutning till nuvarande SF (fd Sandrews, fd Astoria) på stora Södergatan ligger Ha long. Stället har mig veterligen bra rykte och jag har också ätit där en gång tidigare. Om man skall fortsätta liknelsen med Buachoom kan man tillägga att Ha Long är betydligt mysigare med sin placering på en hörna med stora fönster ut mot folklivet på gatan. Priserna ligger ungefär i nivå med Buachoom avseende jätteräk- & ankalternativen men billigare vad gäller tofu, kyckling och fläskkött.

Idag tog jag ett av jätteräksalternativen medan min bättre hälft slog till på tofu i kokosmjölk och grön curry. Förra gången (då jag åt anka) var jag inte helt nöjd och inte heller Andrea. Denna gång var det andra bullar, käket var lika väl tilltaget som det smakade gott. Det stod att tofu'n var stark och de höll verkligen vad de lovade. Jag kan intyga detta då en å annan hettande blomkålsbit hittade vägen till min tallrik efter att de ratats av sin matte. Räkalternativet var gott och välbalanserat ingefärsmässigt.

Plus: Ganska bra läge och det ser åtminstonde ganska mysigt ut utifrån.

Minus: Restaurangen befolkades till hälften av självmedicinerande ensamma kvinnor på gränsen till nervsammanbrott och andra hälften av gymnasieelever. Ölen kostar 25 spänn, där har vi den förklaringen.

***

Sammantaget blir det tre burkchampinjoner av fem möjliga. Just burkchampinjonerna drar ner från trevande svag fyra till trea. Kanske skall påpekas att här pratar vi pris/prestanda och priserna är hyfsat pressade.

Skam att den stackars flickan i kassan som även står i baren och dessutom serverar får slita helt ensam kväll efter kväll. Hon levererar ett tillkämpat leende varje gång men man anar pressen bakom den polerade ytan.

Bilder finns men kan tyvärr inte laddas upp. Kameran jag lånat från min arma moder har återlämnats inklusive tillhörande kortläsare. Så snart det är ordnat kommer återigen bloggen att glänsa av prunkande färggranna matfoton!

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: