Friday, April 13, 2007

070413 - Italia (Lund)

Pasta till lunch

Jag har gått förbi flera gånger och tycker mig kunna dra till minnes att samma lokal huserat andra restaurangregimer tidigare. Kan dock inte riktigt minnas vilka.

Gården är mysig men det har precis regnat och är plaskblött överallt så vi beslutar oss för att sitta inne. En lång kö med rask omsättning ringlar framför oss när vi kommer in, jag beslutar mig för att ta både det vegetariska och köttalternativet blandat på en tallrik. Naturligtvis tackar jag ja till att få parmesan strödd över pastan.

På ovanvåningen sitter man bra, inredningen är fräsch och fönstren igenväxta med klängerväxter. En prepubertal praoelev ser till att hålla sig sysselsatt genom att neurotiskt torka och pyssla med de förupphällda vattenglas med citronskivor som står uppställda. Blandade bönor, isbergssallad, gott bröd och en föredömligt fet och vitlöksstinn dressing är bonusen utöver det man fått på tallriken. Framförallt det vegetariska alternativet imponerar, köttalternativet är tyvärr ganska tråkigt och innehåller bara ca en kvadratcentimeter baconliknande kött (förhoppningsvis pancetta). 65 spänn betalade jag för den inte så där väldans tilltagna portionen och det kan tyckas magstarkt men jag blev faktiskt rimligt mätt. Magstarkt visade det sig dock vara i en helt annan bemärkelse, nämligen i form av de sura uppstötningar som förföljde mig under eftermiddagen efter den bevisligen ganska feta anrättningen.

***

Det blir tyvärr bara tre, om än solida sådana, hästhuvuden av fem möjliga för detta hak. Jag tror dock att stället absolut har potential att leverera bättre nästa gång.

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: