Wednesday, April 18, 2007

070418 - Easy & tasty (Lund)

Mest för inredningens skull

Hela stället går i knallorange och polerat rymdvitt. Utöver lunch finns italiensk glass, kakor, baguetter och finchoklad. Vill man bara ta en kaffe går det också bra.

Lunchmenyn är smart komponerad i form av ett svennealternativ överst (vilket utsvultna jag tragiskt nog föll för) med pestosmakande fullkornspasto, marinerad kycklingcarpaccio, kronärtskocka och parmesan. Till detta en brödbit med nåt aioliliknande på. Vattnet är gratis och serveras färdigkylt ur vita karaffer som harmonierar väl med resten av stället. Tyvärr smakar vattnet "litet kylskåp". Detta kostade mig 50 spänn, vilket jag tycker var klart överkomligt. En av mina kursare tog ett vegetariskt alternativ för 55 pickadollor i form av fylld färsk pasta vilket enligt uppgift också slank ner.

Vad jag erinrar mig fanns det även ett thaialternativ som tyvärr ingen av oss prövade.

Personligen diggar jag den litet futuristiska känslan stället andas men jag hade kanske inte velat äta här varje dag. Att stället ligger vägg-i-vägg med ett sushiställe känns bara naturligt. Letar man mysigt hemma-hos'ande kan man vända i dörren. Är man däremot inte främmande för ett ställe där man kan sluta ögonen och föreställa sig att Peter Siepen eller någon annan stylejeppe kommer inglidandes med ens mat i en mystiskt rykande kuvös i bästa alienfilmernastil så har man kommit rätt.

Plus: Ett hårdstylat och genomtänkt helhetskoncept på liten yta, god mat som man får fort, rimliga priser.

Minus: Maten verkar inte lagas på plats utan värms från kylt innan servering (gäller alltså även varmrätterna!), personalen kändes som praoelever (även om det gick ganska fort för dem att värma maten...).

***

Det blir tyvärr inte en fyra även om det var väldigt nära. Stället är i teorin mycket vackert men verkar lida av barnsjukdomar i form av mentalt frånvarande personal och kylskåpssmakande vatten. Det blir som ett überstylat italienskt McDonalds med thaialternativ.

Take-awayvarianten finns också. Återkommer om jag testar denna.

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: