Sunday, April 22, 2007

070421 - Simrishamnsgatan 3 (Malmö)

På Simrishamnsgatan, en av gatorna som går ner från Möllevångstorget ligger det mysiga kafé som fått namn efter sin adress. Stället serverar även fast föda men då jag för en gångs skull inte var hungrig passade jag istället på att införskaffa mig en kopp te. I charmiga gamla plåtburkar av alla storlekar och former får man så välja sitt te. Inga direkta sensationer i sortimentet, de har koffeinfritt rött rooibos, grönt te, darjeeling, earl grey m fl.

I ett hörn invid ingången sitter en skäggig medelålders man och stryker sitt täta, svarta skägg plirandes genom sina coca-colabottnar till glasögon över en hög med papper och böcker. Vid bordet bredvid sitter några unga tjejer och ömsom skriver koncentrerat ömsom diskuterar livligt innehållet i det grupparbete de valt att förfärdiga inom etablissemangets väggar. I mitten sitter två killar, den ene anlände med en gitarr i fodral på ryggen, och diskuterar just musik.

Toaletten, som nås via ett förrum, är charmig med väggarna täckta av kulturreklamaffischer och flyers. På dörren har någon ritat en man med en gigantisk penis. Så klart, fast här är den faktiskt ganska omsorgsfullt och nästan konstnärlig i sitt utförande.

Har lite svårt att sätta betyg på stället eftersom jag inte åt något. Men för en ganska snabb kopp te och litet samtal lämpade det sig alldeles utmärkt. Får återkomma med ett verkligt betyg när jag käkat där.

Ps. Enligt ryktet skall stället även ha en uteservering på somrarna. Kan ju vara värt att kolla upp.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: