Sunday, April 8, 2007

070408 - Två sorters champagne och en minibrännare

Helgen som till cirka hälften nu förflutit har gått in i ett lugnare mer avslappningsorienterat skede för min räkning. Bortsett från bloggen skall jag bland annat se till att finslipa de teoretiska kunskaperna inom mitt yrkesfält. Men innan dess en kort resumé:

I förrgår hade jag det stora nöjet att få bevista min släkting Mait´s residens och bland annat smaka hennes köttfärslimpa på lika delar rådjur-, älg- och nötfärs.

Vid ankomsten bjöds det på champagne av märket André Clouet (Grand réserve). Den är välbalanserad i smaken, torr med vissa mineraler och kort eftersmak. Mycket stram och elegant men inte så personlig skulle jag vilja påstå.



Gårdagens inlägg (som postades först idag) lät bland annat förtälja att jag druckit Moët för första gången, åtminstonde i modern och skumpamedveten tid. Jämfört med André Clouet har den mer personlighet och inbringar också en slant till på Systemet. Gurka och smörighet med en doft av chardonnaysmörsvavel, säger Matnils som aldrig druckit riktig champagne två dagar i rad förut.



Slutligen måste ju min nya fina minibrännare (den jag bränner crème brûlée med nedan) få ett hedersomnämnande. Mer väl uttänkt examenspresent till mig kan jag knappt tänka mig. Bollingerflaskan från Jonas & Per samt Veuve Clicquot´n från Mait satt också som en smäck. Tack alla!

Andra bloggar om: , ,

No comments: