Tuesday, May 1, 2007

070501 - Dorian, smakfull stinkbomb

Några kompisar som nyligen varit i Bangkok bar med sig tidningar om en mycket god men stinkande frukt vid namn Dorian. Sug lite på namnet en stund och läs sedan vidare.

Av google´s bildsök att döma ser de ut som gigantiska lichiefrukter. Enligt uppgift äts fruktköttet naturell, grillat eller tillsammans med kokosmjölk. Någon som vet var man kan få tag på dessa frukter här i Sverige?

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , ,

5 comments:

Unknown said...

Fan nils, om du sagt detta en vecka tidigare så skulle jag tagit med mig lite hem från Bangkok. Frukten smakar sött och har samma koncistens som mango, dock luktar den som rutten fisk.

Andrea said...

Frågar du mig så smakar den banan. Och jag gillar inte banan. Men det är sjukt hur en liten (eehh) frukt kan vara så mättande som den faktiskt är, om man bortser från avocado då.
Johans parallell till mangon kan jag skriva under på.

Nils said...

Ojoj, här har jag visst missat att det kommit kommentarer!

Det är ju just du och Micke som åsyftas i inlägget. Micke berättade om frukten när vi var på Blekingska på Valborg.

Låter onekligen som en spännande frukt, undrar just om man kan hitta den nånstans i Sverige.

Andrea said...

Man kan hitta den i Hjällbo, men vad kan man INTE hitta i Hjällbo?

Nils said...

Hjällbo is da shit, verkar det som.