Thursday, May 31, 2007

070531 - Per Tutti & Ha long´s uteservering

Ikväll var en bra kväll, även om det tog orimligt lång tid att ta sig hem från Malmö på grund av den minst sagt undermåligt fungerande stadsbusstrafiken. Mötte upp med Andrea på Bankgatan (ett av de centrala busstorgen i Lund) och gick raka vägen till Ha long´s uteservering. Vi knep ett bord så långt bort som möjligt från mellanölsångorna och mentolcigarettröken stigande från vardagsalkoholisterna i ena flanken av uteserveringen. Den stackars ensamma servitrisen som alltid serverar klanderfritt med ett ansträngt leende tog snabbt upp våra beställningar.

Själv åt jag räkor med skogsöronsvamp och glasnudlar medan Andrea åt tofu med cashewnötter och grönsaker. I runda svängar åttio pix per rätt betalade vi vilket man väl får tycka är helt ok. Måste säga att kvaliteten på maten var betydligt bättre när man åt på plats än när man tar med sig.

Mätta och relativt belåtna styrde vi så skutan gentemot glassbaren Per Tutti för att sätta krona på verket. Vi lärde oss något om det stället som vi inte insett tidigare nämligen att de har olika sortiment varje dag. Stället har alltså hemmagjord glass efter den italienska ägarens mammas recept och, jag upprepar, de har alltså olika sjukt goda sorter beroende på veckodag. Idag blev det tiramisù, persika och pistage för min del medan Andrea åt persika och jordgubb. Tiramisùn var toppen, pistagen gedigen med lite läskigt bittermandelsmakande medan persikan smakade väl mycket parfym. Nu tillhör det kanske inte ovanligheterna att persikoestrar (eller vad det nu kan vara) ingår i hudlotions etc men det var ändå något som kändes obekvämt med att äta något som smakade som människor luktar.

Eftersom jag redan recenserat ställena sätter jag inte explicita betyg idag, räcker med att säga att jag var belåten med båda etablissemangen.

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: