Wednesday, May 23, 2007

070523 - DN korar gulddrakarna

DN har nu bestämt sig för vilka krogar/restauranger/caféer som håller högst klass i Sthlm. En grannlaga uppgift att kora de bästa men förhoppningsvis också en angenäm sysselsättning. Jag hade ju inte bangat för att pröva mig igenom Stockholms lyxkrogar på tidningens bekostnad precis...

Jag återkommer i ärendet imorgon, när jag hunnit smälta det hela lite bättre.

070524: Började dagen med att tjyvläsa hela den bilaga som DN kostat på Gulddraken 2007 (utöver galan). Lite kort kan man väl sammanfatta valet av Krog lyx/gourmet som att DN går på de ideal om ingredienser från lokala producenter och fokus på ekologiskt tänkande som ligger i tiden. Valet faller på Leijontornet som av vad jag kan uttyda ur artikeln verkar vara ett fantastiskt ställe. Lux som vunnit tidigare år får nöja sig med en andraplats medan Mistral tar bronset. De två sistnämnda sitter för övrigt på vars en michelinstjärna medan Leijontornet än så länge står utan. Huruvida detta är ett uttryck för att Michelinguiden gör sina val på mer traditionella grunder än ekologiskt tänkande eller om de bara missat restaurangen ifråga är oklart.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments: