Saturday, May 26, 2007

070527 - Deliduellen, om kaffe

DN har en trevlig följetong sedan en tid tillbaka som de kallar deliduellen. Lyxlivs efter lyxlivs avhandlas. Häromveckan hade turen kommit till kaffe.

Jag skrev mitt gymnasiespecialarbete om kaffe. Som appendix minns jag att jag recenserade diverse kaféer runtom i min hemstad Lund. Jag inser i och med denna hågkomst att detta måste ha varit en av mina första skriftliga yttringar om mat & dryck. Vet inte om arbetet egentligen var så himla bra men det hade åtminstonde ambitionen att vara det.

Det inledande citatet i DN´s artikel om kaffe handlar om profeten Muhammed´s första upplevelse av kaffe. "Jag skulle kunna kasta 40 ryttare ur sadeln och lägra 50 kvinnor", skall ha varit hans ord. Minns att jag hade med det citatet i mitt arbete också.

Så här tio år senare och hur många koppar kaffe som helst på mitt samvete har jag utvecklat en ganska sträng hållning till brygden. Faktum är att jag för några månader sedan nästan helt sadlade om till tedrickande. Mest för att det är roligare att göra något ordentligt i fall det ändå måste göras. Men kaffet hittade vägen in i min vardag igen, mestadels på grund utav att automaten på jobbet inte serverar te. Inte så mycket att be för således.

Jag blir fortfarande nästan larvigt produktiv av kaffe, känner lustkänslor och ett inre lugn bara jag får andas in doften av en god kopp. Tyvärr byts det inre lugnet i sin motsats när kaffet får sin rendez-vous med magslemhinnan. Liksom sträng koffeinkarens gäller efter kl 15 på eftermiddagen för att jag ska kunna sova på natten, kräver också magen helgkarens. Viss självnormering av konsumptionen således. Alla har väl sin drog å andra sidan, på sätt och vis är jag glad att en sådan ändå relativt beskedlig oart var den som föll på min lott.

Vissa kan ju dricka kaffe innan de går och lägger sig och ändå sova som små barn. Hur är det med er andra, är jag ensam om denna enorma känslighet för koffein?

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

1 comment:

Per said...

Jag kan kasta ett 30-tal ryttare ur sadeln bara efter en trippel espresso med en skvätt mjölk i. Tror jag.